•   היסטוריה

    1
    • 1
      נושאים - יחידות־הוראה
      1

      .

      נושא השיעור שם הפעילות שכבת גיל מיומנויות מחשב כלים נלמדים היקף הפעילות
      היסטוריה כללי המהדורה המרכזית  ה,ו איתור מידע, ניתוח, חקר, הערכה של מידע, הכרת אפליקציה להכנת פרזנטציות מתקדמות (powtoon) powtoon בינוני
      היסטוריה כללי ירחון דיגיטלי עתיק ה,ו,ז,ח,ט
      • חיפוש מידע ונתונים על תקופות היסטוריות
      • כתיבת טור בעיתון
      • שימוש בתוכנה ייעודית ליצירת עיתון
      • שימוש בכלי להיפוך עברית

      joomag

      flipsnack

      בינוני
      היסטוריה כללי חיים שכאלה ה,ו,ז,ח,ט
      • טבלאות
      • צילום וידאו
      • עריכת וידאו
      • עריכת תמונות
      • עריכת קול

      יוצר הסרטים
      (Movie Maker)

      ארוך
      האימפריה הרומית שטחה של האימפריה הרומית ו'

      חיפוש מידע באינטרנט
      שימוש בגוגל מפות

      Google Maps קצר
      יוון הקלאסית טעות היסטורית ו,ז

      • איתור, ניתוח, מחקר, הערכה של מידע
      • מיון מידע וארגונו בעזרת טבלה
      • הגדרות שיתוף ב-"Google Docs" (לערוך, להגיב)
      Google Docs בינוני
      היסטוריה כללי דמות מופת ו,ז,ח
      • איתור, ניתוח, מחקר, הערכה של מידע
      • מיון וארגון מידע בעזרת "smartart"
      • יצירת סרטון אינטראקטיבי ב-"youtube"
      word - smartart
      youtube

      ארוך
      הרצל בעקבות הרצל ו,ז,ח,ט
      • איתור, ניתוח, מחקר, הערכה של מידע
      • הכרת אפליקציה בשם dipity להכנת ציר זמן חזותי
      • הכרת אפליקציה בשם mapquest להכנת משחק "חפש את המטמון" 

      dipity
      mapquest
      google earth

      בינוני
      היסטוריה של המשחקים האולימפיים טריוויאדה ו-יב
      • איתור, ניתוח, מחקר, הערכה של מידע
      • סינון מידע לפי קטגוריות בטבלת Excel
      סינון ב excel

      בינוני
      אזרחות - הרשות המחוקקת כנסת שקופה ט
      • חיפוש מידע ונתונים באתרים ייעודיים ובפורטלים
      • כתיבת דעה והבעת דעה בפורום
      • קריאה ביקורתית וכתיבה ביקורתית
      • כתיבה בכלים שיתופיים

      חיפוש באינטרנט
      פורומים
      מצגת שיתופית

      בינוני

      .

      המהדורה המרכזית ה,ו

      ביחידה זו מכינים התלמידים "מהדורת חדשות" העוסקת במקרה  היסטורי בעזרת תוכנה אינטרנטית המאפשרת להכין פרזנטציות מתקדמות. כך מעבד התלמיד את התכנים שנלמדו באופן חווייתי ומפנים אותם.  הפעילות מקדמת מיומנויות של לומד עצמאי ומעשירה את מגוון הכלים הדיגיטליים שבאמצעותם הוא יכול להציג תוצרים סופיים.

       קובץ לתלמיד 

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      ********************************

      ירחון דיגיטלי עתיק ה,ו,ז,ח,ט

      בפעילות זו תייצר הכיתה מגזין דיגיטלי הקשור לתקופה שבה עוסקים בהיסטוריה או בתנ"ך. הכיתה תחולק לצוותים, וכל צוות יהיה אחראי לכתיבת מדור. המדורים יכולים להיות: מדור חדשותי, שיעסוק באירועים שקרו בתקופה הנלמדת, מדור פוליטי, ובו ריאיונות עם מנהיגים ועם אנשי מפתח מן התקופה, מדור כלכלי שיתאר את המסחר שהתנהל באותם ימים,  מדור מדעי שבו יתוארו המצאות או תגליות האופייניות לתקופה, מדור בישול שיציע מתכונים על בסיס מרכיבי התזונה ודרכי הבישול שהיו קיימות אז, מדור אופנה ועוד. המדורים ייכתבו בשפה עכשווית ויקובצו לעיתון דיגיטלי עדכני בעזרת תוכנת JOOMAG.

       קובץ לתלמיד 

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      *******************************

      חיים שכאלה ה,ו,ז,ח,ט

      התכנית "חיים שכאלה" ליוותה את צופי הטלוויזיה בישראל במשך כמה עשורים ועסקה בכל פעם באישיות ציבורית או תרבותית אחרת אשר הטביעה את חותמה על החיים בארץ. בפעילות זו יתבקשו התלמידים ליצור בעצמם תכנית "חיים שכאלה", אך בתכנית זו, בשונה מן התכנית המקורית, גיבור או גיבורת התכנית יהיה/תהיה אישיות היסטורית  או תנ"כית, שכבר אינה בין החיים. הכוונה היא לדמויות כמו: שלמה המלך, אברהם אבינו, הורדוס, זאוס, מוצרט, אברהם לינקולן או איינשטיין, בהתאם לתקופה הנלמדת בכיתה.  כיוון שהדמויות כבר אינן בין החיים, סיפור חייהן יוגש כסרטון. התלמידים יחולקו לצוותים, וכל צוות יבחר דמות משְנה. הצוות ייצוֹר סרטון שבו תספר דמות המשנה (תלמיד מחופש)  את סיפורה ותתאר את יחסיה עם גיבור/ת התכנית.  בסיום העבודה תוצג התכנית במסגרת התכנסות חגיגית בהשתתפות התלמידים ואורחים נוספים, ובה יוקרנו הסרטונים שהוכנו על ידי הצוותים.
      תהליך יצירת התכנית יחייב את התלמידים ללמוד היטב את הסיפור ההיסטורי או התנ"כי, להסתכל על הסיפור מנקודות ראות שונות דרך דמויות המשנה בחייו של הגיבור, ואז ליצור יצירה משלהם המשלבת את העובדות ההיסטוריות עם פרשנות אישית.
      פעילות זו מתאימה כפעילות אינטר-דיסציפלינרית המזמנת שיתוף פעולה בין  מורה להיסטוריה או לתנ"ך ובין מורה לכתיבה, לדרמה או לאמנות.

       קובץ לתלמיד 

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      ********************************

      שטחה של האימפריה הרומית ו'

      אתגר משמעותי הניצב בפני המורה הוא הענקת ממד מציאותי ומוחשי לסיפורים היסטוריים. יחידה זו מאפשרת לתלמיד לחוות את הסיפור ההיסטורי מנקודת מבט חדשה - נקודת מבטו של ההיסטוריון, הלומד מתוך סקירת ממצאים ארכאולוגיים ומסיק מהם מסקנות על התקופה שבה הוא עוסק.

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

       מצגת לתלמיד

      .

      *******************************

      טעות היסטורית ו,ז

      "חכם לומד מטעויות, אך גאון לומד מטעויות של אחרים".  יחידה זו מאפשרת לתלמידים ללמוד מושגים בהיסטוריה על ידי תיקון טעויות של חבריהם לכיתה. אינטראקציה זו מתבצעת בעזרת ה- Google Docs , כלי שיתופי המאפשר לתלמידים לשתף פעולה ולעבוד בצוות בצורה מקוונת, יעילה וקלה. כלי זה ישמש את התלמיד לביצוע מגוון משימות משותפות בעתיד. 

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      *******************************

      דמות מופת ו,ז,ח

      כל תלמיד זקוק לדמות מופת אחת לפחות שתשמש מודל לחיקוי ולהערצה בעבורו. יחידה זו תוביל את התלמיד למסע אחר דמות המופת שלו. נוסף על כך שהוא יכיר אישיות דגולה ורבת פעלים וערכים, הוא יעבור תהליך של חקר שבו הוא יאסוף מידע מהימן, ימיין ויארגן אותו ולבסוף יציג אותו בטכנולוגיה חדשנית הדורשת מיומנויות של יצירתיות וחשיבה מסועפת.

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      ******************************

      בעקבות הרצל ו,ז,ח,ט

      יחידה זו מוציאה את התלמיד למסע בעקבות מהלכיו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. הסיור הווירטואלי תורם להמחשה של ההתרחשויות ומפיח חיים בדפי ההיסטוריה של עם ישראל. בעזרת הטכנולוגיה מתחקים התלמידים אחר צעדיו של הרצל, מציגים את המסלול בציר זמן חזותי ומעבדים את המידע למשחק חווייתי -"חפש את המטמון", המוביל אותם למקומות שבהם ביקר הרצל דרך "Google Earth". ההשוואה לימינו תורמת אף היא להבנת גודל המאמצים שהושקעו על ידו.

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      ***************************

      טריוויאדה ו-יב

      כדי להפיק את המרב מעושר המידע הקיים ברשת חיוני לצייד תלמידים בכלים לארגון המידע שהם אוספים ולסינונו.
      פעילות זו מקנה לתלמיד כלים אלו דרך משחק טריוויה מעניין ותחרותי. התלמידים אוספים מידע, מארגנים אותו בטבלה ומסננים אותו בהתאם לשאלות הטריוויה כדי לנצח במשחק.

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      ****************************

      כנסת שקופה ט

      בפעילות זו יכירו התלמידים אתרים במרשתת העוסקים במעקב אחר פעילות הכנסת כחלק מתפיסת עולם הנוגעת לשקיפות הציבורית. לפעילות שני חלקים. חלקה הראשון של הפעילות קשור להצעות חוק. התלמידים צופים בסרטון המסביר את שלבי הצעת החוק, מחפשים הצעת חוק שמוצאת חן בעיניהם ומעלים אותה לפורום הכיתתי. התלמידים מגיבים זה לזה ומנסים לנחש איזו סיעה הציעה כל הצעת חוק.
      בחלקה השני של הפעילות התלמידים עובדים בצוותים. כל צוות חוקר סיעה אחת ומתבקש לבדוק את תפקודה ואת תפקוד חברי הכנסת השייכים לה. כל צוות מכנס את מסקנותיו במצגת שיתופית ומנסה לחפש מחדלים ושערוריות בתפקודה של הסיעה.

       קובץ לתלמיד

       קובץ לתלמיד

       קובץ למורה

      .

      .

      כאן המקום למשוב, הערות ותובנות בעקבות הפעלת היחידה בכיתה

      .